Opleiding Beleidsmedewerker Economische Zaken

  • Herken effectieve kansen om verduurzaming en een circulaire economie te stimuleren
  • Krijg handvatten om nieuw bedrijventerrein op te zetten en je bestaande te herstructureren
  • Hoor de nieuwste ontwikkelingen in arbeidsmarktbeleid en wet- en regelgeving, zoals de omgevingswet
  • Creëer je toekomstgerichte kansen door regionale samenwerkingen
  • Ontwikkel en versterk je binnen je gemeente het lokale ecomische beleid

Bind ondernemers aan jouw gemeente met een optimaal vestigingsklimaat

  • 5-daagse opleiding
  • 13 maart - 17 april 2025
  • BCN Utrecht CS
  • 3499,- (excl. btw)
  • Contact

Realiseer een sterk economisch beleid in jouw gemeente!

De gemeentelijke economie staat voor grote uitdagingen: de winkelcentra staan onder druk, de arbeidsmarkt blijft problematisch en de ruimte voor bedrijventerreinen is schaars. Bovendien kunnen we niet langer wachten met verduurzamen en de transitie naar een circulaire economie. Als lokale overheid speel je hierin een cruciale rol: zonder een duidelijke visie, daadkrachtig beleid en gedegen kennis, blijf je achter.

Om ervoor te zorgen dat de lokale economische groei gestimuleerd wordt, moet een optimaal vestigingsklimaat worden geboden; zowel lokaal als regionaal. Een effectieve samenwerking tussen overheid, ondernemers en inwoners is hierbij cruciaal en vraagt om een passende aanpak.

In deze opleiding wordt een brede basis geboden om deze uitdagingen aan te pakken. In slechts vijf dagen ben jij helemaal up-to-date en van grote waarde voor de economische toekomst van jouw gemeente!

Download de brochure

 

In deze opleiding leer je:

  • Economische visies en beleidsplannen ontwikkelen
  • Het lokale bedrijfsleven versterken
  • Verduurzaming en een circulaire economie bevorderen
  • Arbeidsmarktbeleid toepassen en brede welvaart stimuleren
  • Economische wet- en regelgeving effectief toepassen

 

Intakeprocedure
Voor aanvang van de opleiding ontvang je een intakeformulier. Hierop kun je aangeven wat concreet je leerdoelen zijn en wat je verwachtingen zijn van deze opleiding. De docenten houden hier rekening mee. Zo ervaar jij een maximaal leerrendement.

 

 

De regie ligt in jouw handen!

Tijdens de opleiding is er volop ruimte om je eigen praktijkcase in te brengen, waarover je advies op maat ontvangt. Ook komen verschillende praktijkcasussen en interactieve opdrachten door gastdocenten uit het
werkveld aan bod en beschik je na de opleiding over diverse checklisten, modellen en casussen. Zo ontvang je concrete handvatten, waarmee je direct in je eigen praktijk aan de slag kunt!

 

Deelnemer aan het woord:

Ik verwachtte een opleiding die alle aspecten van het werkveld van een beleidsmedewerker Economische Zaken zou aanstippen. Waarbij ook ingespeeld zou worden op trends en ontwikkelingen en aandacht zou zijn voor het verbeteren van de dienstverlening aan ondernemers. Ik ben dan ook blij dat er een breed georiënteerde opleiding is opgezet. Als ik terugkijk naar de opleiding, dan denk ik aan een leerzame opleiding met veel handvatten die ik kan gebruiken in ons werk, gegeven door een zeer enthousiasmerende docent Paul Kersten met veel kennis van zaken over EZ.

Leon Stielstra, Vakspecialist Economie, Domein Stedelijke Ontwikkeling, Gemeente Zaanstad

 

Deelnemer in beeld:

Programma van de opleiding Beleidsmedewerker Economische Zaken


Dag 1

Ontwikkeling en versterking van lokaal economisch beleid

Een sterk lokaal economisch beleid waarborgt de continuïteit en diversiteit van bedrijvigheid en bevordert samenwerking tussen sectoren. Met een gedegen bedrijfsanalyse en effectieve
centrumontwikkeling houd je jouw gemeente concurrerend en toekomstbestendig.

De volgende onderwerpen staan centraal:

Het lokaal economisch beleidsplan

  • Een proactief beleidsplan voor het lokale bedrijfsleven 
  • Continuïteit en diversiteit van bedrijvigheid
  • Samenwerkingen tussen verschillende sectoren door o.a. belastingen en regelgeving
  • Monitor en evalueer je beleid effectief

Analyse bedrijfsleven

  • Inzicht in de lokale bedrijfsstructuur
  • Onderscheid tussen lokale, regionale, landelijke en internationale focus
  • Schat optimaal risico’s en kansen in
  • Analyse vertalen naar concrete ambities, prioriteiten en actiepunten

Centrumontwikkeling

  • Optimalisatie van centrummanagement en -ontwikkeling
  • De juiste wisselwerking tussen detailhandeling, horeca en vastgoed
  • Effectieve omgang met de concurrentie van webshops
  • Financieringsvormen voor ondernemerssamenwerking

Dag 2

Bedrijventerreinen en Circulaire Economie

Een effectieve aanpak van bedrijventerreinen en de circulaire economie is cruciaal voor de economische groei van jouw gemeente. Door nieuwe terreinen te ontwikkelen, bestaande terreinen te
herstructureren en bedrijven te stimuleren circulair te worden, creëren we een aantrekkelijk en duurzaam vestigingsklimaat. 

De volgende onderwerpen staan centraal:

Ontwikkeling en herstructurering van bedrijventerreinen

  • Ontwikkelling nieuwe bedrijventerreinen 
  • Herstructurering bestaand terreinnen
  • Historische ontwikkelingen van bedrijventerreinen
  • Voorkom concurrentie, door regionale samenwerking
  • Bestaande en nieuwe knelpunten
  • Vestigingsredenen bedrijven op jouw bedrijventerrein

Circulaire Economie

  • De uitdaging om de economie circulair te maken
  • Stimuleer bedrijven om circulair te worden
  • Circulaire inrichting bij bedrijventerreinen
  • Voorbeeldrol gemeenten in de overgang naar een duurzame economie
  • Extra uitdagingen veroorzaakt door de energiecrisis

Dag 3

Bedrijfscontacten en Wet- en regelgeving

Accountmanagement is essentieel voor de relatie met de bedrijven in jouw gemeente. Daarnaast is het belangrijk dat wet- en regelgeving goed opgevolgd wordt.

De volgende onderwerpen staan centraal:

Accountmanagement/Bedrijfscontacten

  • Onderhoud van contacten met bedrijven in je gemeente
  • Vragen, wensen en knelpunten van bedrijven
  • Accountmanagementplan voor bedrijven
  • Positie bedrijfscontactfunctionaris in de gemeente
  • Typen bedrijfsfunctionaris
  • Fuctionering als verlengstuk van bedrijfsleven naar overheid
  • Succesvol bedrijfsfunctionaris

De ondernemer van de toekomst

  • Uitdagingen bedrijfscontact met ondernemer van de toekomst
  • Veranderingen slimmer en anders organiseren
  • Nieuwe eisen aan de overheid van de toekomst

Wet- en regelgeving

  • De Omgevingswet
  • Veranderingen met betrekking tot activiteiten van bedrijven
  • Principes ruimtelijke regels bedrijfsleven
  • Reduceren van plancapaciteit: schappen van bestemmingen
  • Retail ontwikkelingen: Ladder en de Dienstenrichtlijn
  • Correct omgaan met het Didam-Arrest

Dag 4 

Actualiteiten Arbeidsmarktbeleid en Regionale bedrijvigheid

Een effectief economie- en arbeidsmarktbeleid is cruciaal om in te spelen op de uitdagingen van de arbeidsmarkt en vraag en aanbod van werk optimaal op elkaar af te stemmen. Regionale samenwerking speelt hierbij een sleutelrol.

De volgende onderwerpen staan centraal:

Economie en arbeidsmarktbeleid

  • Vanuit Economische Zaken inspelen op uitdagingen arbeidsmarkt 
  • Vraag (vacatures) en aanbod (werknemers/werkzoekenden) goed op elkaar aangesloten
  • Van investeringen in human capital tot een sterke kenniseconomie

Regionale samenwerking

  • Een sterkere arbeidsmarkt door regionale samenwerking
  • Bepalen van de regionale focus
  • Stimuleren van de regio’s

Food- en agribusiness

  • Trends en ontwikkelingen food- en agribusiness
  • Kansen voor de toekomst op economisch beleid
  • Rol van de overheid

Dag 5

Unieke praktijkexcursie ‘s-Hertogenbosch

Hoe komen praktijk en theorie samen? Dat ervaar je tijdens de praktijkexcursie.

Terugblik

  • Extra economische onderwerpen (na dag 4 door cursisten te benoemen)
  • Bespreking van het geleerde
  • Hoe gaan we met het geleerde aan de slag?

AgriFood Capital

Een inzicht in de praktijk van de regionale samenwerking van Noordoost Brabant.

  • Samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven
  • De heldere keuze voor een focus in de regionale aanpak
  • Uniek praktijkvoorbeeld van een optimaal regionaal vestigingsklimaat

Centrumgebied ‘s-Hertogenbosch

Een rondleiding in het centrumgebied van ‘s-Hertogenbosch.

  • Economisch ingestoken
  • Bijzondere lokale informatie
  • Toepassing van data
  • Vergroening van de binnenstad

Hoofddocent

img-Paul Kersten

Paul Kersten
Ervaren interim adviseur economische zaken (o.a. via BMC) en voormalig citymanager (Roermond)

Paul is bij diverse gemeenten actief geweest met binnensteden en bedrijventerreinen, onder andere in Veldhoven, Cuijk, IJsselstein, Culemborg en Vlaardingen.

Docenten:

img-Theo Föllings

Theo Föllings
Manager bedrijfsomgeving

Manager bedrijfsomgeving, ontwikkeling & innovatie bij Ontwikkelingsmaatschappij Oost NV en voorzitter van de Stichting Kennisalliantie Bedrijventerreinen Nederland.

img-Lars Pijlman

Lars Pijlman
Directeur van Ginder

Lars Pijlman is directeur van Ginder, interim en adviesbureau op het terrein van economie en ruimte, ondersteunt, begeleidt en adviseert gemeenten, regio’s en provincies bij de realisatie van lokaal economisch beleid

img-Maikel Gijzen

Maikel Gijzen
Zelfstandig adviseur Economische Zaken

Gespecialiseerd in economische ontwikkelingsvraagstukken gericht op het faciliteren en stimuleren van economische dynamiek in wijken, dorpen, steden,
gemeenten en regio’s.

img-Roy Willems

Roy Willems
Strategisch adviseur

Strategisch adviseur arbeidsmarkt - Sector Economie & Cultuur voor de Gemeente Eindhoven . Hiervoor was hij meer dan 14 jaar strateeg
economie en arbeidsmarkt bij de Gemeente Tilburg.

img-Wanda Blommensteijn

Wanda Blommensteijn
Jurist / senior adviseur omgevingsrecht bij BRO

Wanda Blommensteijn is jurist / senior adviseur omgevingsrecht bij BRO. Wanda is juridisch adviseur in ruimtelijke ordening met brede ervaring in het maken van bestemmingsplannen en aanverwante producten. 

img-Sander Groenen

Sander Groenen
Strateeg en BusinessCoach, BIGgroep

Sander begeleidt trajecten, waarin hij strategisch denken verbindt met de dagelijkse operatie en individuele verantwoordelijkheid.

Voor wie bestemd?

Beginnende Beleidsmakers, -medewerkers, adviseurs, accountmanagers, bedrijfscontactfunctionarissen, teamleiders, (programma) managers, city managers, park managers bedrijventerreinen en coördinatoren bij:

  • Gemeenten
  • Lokale/regionale samenwerkingsverbanden
  • Rijksoverheid
  • Provincies
  • Adviesbureaus
  • Kennisorganisaties
  • Opleidingsinstituten

Algemene Informatie

Deze 5-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij BCN Utrecht CS te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.

BCN Utrecht CS
Catharijnesingel 48
3511 GC
Utrecht
tel: 030 - 256 73 91

Dag Datum Tijd Locatie
Dag 1 13 maart 2025 09:30 - 16:30 BCN Utrecht CS
Dag 2 20 maart 2025 09:30 - 16:30 BCN Utrecht CS
Dag 3 27 maart 2025 09:30 - 16:30 BCN Utrecht CS
dag 4 3 april 2025 09:30 - 16:30 BCN Utrecht CS
Excursiedag 17 april 2025 09:30 - 16:30 online (of n.t.b.)

Jouw investering

De investering voor deze 5-daagse opleiding bedraagt € 3499,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.

Online coaching
Heb je na de cursus nog een onbeantwoorde vraag? Stel deze dan online aan de hoofddocent en ontvang zijn of haar persoonlijke reactie/visie op je vraagstuk!

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Ga gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk

Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:

Inhoud op maat

Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.

Borging van kennis

Kennis blijft beter behouden in de organisatie.

Kostenefficiënt

Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.

Binnen jullie schema

Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.

Bespreek de mogelijkheden

Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.

Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:

Download brochure

Onze privacy-policy

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Veilig betalen

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem vrijblijvend contact op met mij.

040 - 297 27 40 nicole.vonk@sbo.nl

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Overheid

Onze privacy-policy