- 4-daagse opleiding
- 26 maart - 18 juni 2025
- La Vie Utrecht
- 2799,- (excl. btw)
- Contact
Docent Arie van de Vrie vertelt jou, in onderstaande video, meer over deze opleiding:
Burgerschapsonderwijs verplicht: heeft jouw school dit op orde?
Sinds het schooljaar 2021-2022 zijn scholen in het PO en VO verplicht om hun burgerschapsonderwijs doelgericht en samenhangend aan te bieden in lijn met de visie die de school op burgerschap heeft. Tijdens de opleiding Coördinator Burgerschapsonderwijs in het PO & VO krijg je duidelijkheid hoe je concreet aan de slag kunt gaan met de burgerschapsopdracht van jouw school.
Wat leer jij in 4 dagen?
- Hoe je een burgerschapsvisie ontwikkeld
- Hoe je op basis van de visie van jouw school doelen formuleert
- Breng je in kaart wat de verschillende vakken en leergebieden kunnen bijdragen aan burgerschap
- Een leerlijn ontwikkelen waarin het burgerschapsonderwijs een logische opbouw heeft gekregen en voldoet aan de wettelijke eisen
Opleiding voor jou:
Wettelijke eisen aangescherpt: heeft jouw school burgerschap op orde?
- Wil jij leerlijnen ontwerpen en handvatten voor lessen burgerschapsvorming ontwikkelen?
- Wil jij een plan maken om de leervorderingen van leerlingen te volgen en te verantwoorden?
Opleiding voor jouw organisatie:
Leer samen met jouw onderwijsteam op maat!
- Inhoudelijk maatwerk:
- Eigen casuistiek, met de praktijk aan de slag
- Organisatorisch maatwerk:
- Eigen gekozen locatie, tijdstip en vorm van onderwijs (online of fysiek)
Praktijkgericht - opdrachten & Intervisie
Na elke module ga je aan de slag met een verwerkingsopdracht waarin je een vertaling maakt naar jouw onderwijspraktijk. Er zijn twee intervisiemomenten waarbij je feedback krijgt van de docent en elkaar. Ook gedurende de fysieke modules staat je eigen praktijk centraal. De opleiding is praktijkgericht en beoogd het burgerschapsonderwijs op jouw school te versterken.
Bouwstenen Masterclasses
Gedurende de opleiding leer je meer over de bouwstenen Burgerschapsvorming. We vliegen experts in op thema’s als digitaal samenleven, duurzaamheid, diversiteit, democratische cultuur en solidariteit. Vervolgens vertaal je dit met de docent naar de context van jouw eigen school.
Ook interessant voor jou?
- Coaching in het Onderwijs - Duurzame ontwikkeling van jouw collega's, je school en leerlingen!
- Middenmanagement in het PO & VO - Word in 5 dagen een effectieve midfdenmanager
Persoonlijke intake | 20 minuten | Online
Waar staat jouw school op het gebied van burgerschap? Ligt er al een visie op burgerschapsonderwijs? Wat doen jullie al op het gebied van burgerschap? En ziet iedereen de meerwaarde? Tijdens een persoonlijk gesprek met de hoofddocent krijg je een beter zicht op jouw leerdoelen voor deze opleiding. Op basis daarvan bepaal je met welke doorlopende opdracht je aan de slag gaat.
Dag 1
Wettelijke opdracht & kerndoelen
De nieuwe wettelijke kaders bieden voor veel scholen aanleiding om het burgerschapsonderwijs op hun school te herzien. De landelijke ontwikkelde kerndoelen, examenprogramma’s en bouwstenen bieden hiervoor een goede basis. Hoe vertaal je deze naar de context van jouw school? En hoe geef jij vorm aan je coördinerende rol in deze opdracht?
Je leert:
- Wat is burgerschap (niet)?
- Wat vraagt de wet op burgerschap van scholen?
- Hoe neem je jouw rol als burgerschapscoördinator?
- Hoe kom je tot een visie op burgerschap?
Docent: Arie van de Vrie
Burgerschap in de toekomst
Gastles: Luuk Kampman
Online intervisie doorlopende opdracht
Dag 2
Doelgericht burgerschap: visieontwikkeling
Goed burgerschapsonderwijs is doelgericht. Het is daarom belangrijk om aan te sluiten bij de visie van de school. De doelen moeten voor iedereen helder zijn en deze moeten passen binnen de schoolvisie. Hoe zorg je dat de gevormde visie gedragen wordt door het team? Wat hebben je collega’s nodig om deze visie door te voeren?
Je leert:
- Hoe houdt je burgerschapsonderwijs doelgericht?
- Hoe krijg je iedereen mee in het uitdragen van de visie?
- Hoe voorzie je in de ondersteuningsbehoefte?
Docent: Arie van de Vrie
Dag 3
Een samenhangend burgerschapscurriculum
Hoe zorg je dat er samenhang ontstaat in het burgerschapsonderwijs? Vaak is de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs afhankelijk van een individuele docent. Wat gebeurd er eigenlijk al op jouw school? En is dat voldoende op de burgerschapsdoelen van jouw school te behalen? We bespreken de curriculaire, pedagogische en didactische samenhang en bekijken hoe je leerlijnen het beste tot stand kunt brengen.
Je leert:
- Wat moet er op jouw school nog ontwikkeld worden en hoe pak je dat aan?
- Hoe maak je een goede leerlijn?
- Hoe plaats je burgerschap in het curriculum en hoe breng je samenhang aan?
- Hoe houdt je burgerschap op peil?
- Hoe houdt je leervorderingen bij?
Docent: Arie van de Vrie
Samenhang in burgerschapsonderwijs
Gastles: Stef van der Linden
Online intervisie doorlopende opdracht
Dag 4
Verantwoorden van burgerschapsonderwijs en eindpresentaties
Nu je voor jouw school een visie, doelen en een leerlijn voor burgerschapsonderwijs hebt ontwikkeld gaan we ook met elkaar in gesprek over hoe je dit op een goede manier verantwoord. Hoe houdt je zicht op de leeruitkomsten? En hoe doe je dit duurzaam? We bekijken wat er voor nodig is om het burgerschapsonderwijs toekomstbestendig te maken.
Je leert:
- Hoe verantwoord je burgerschapsonderwijs?
- Hoe zorg je dat het burgerschapsonderwijs toekomstbestendig is en blijft?
- Welke vervolgstappen zijn er te maken op jouw school?
Docent: Arie van de Vrie
Hoofddocent:
Arie van de Vrie
Docent maatschappijleer en burgerschapscoördinator op een VMBO
Arie is docent maatschappijleer en burgerschapscoördinator op een VMBO. Hij begeleidt daarnaast verschillende scholen in hun burgerschapsopdracht. Arie ontwikkelde succesvol een nieuwe lesmethode voor zijn eigen lessen Maatschappijleer en een doorlopende leerlijn voor burgerschap. Na zijn post-hbo opleiding Burgerschapseducatie zag hij dat burgerschap voor veel scholen meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Hij begon daarom het platforum burgerschapseducatie.com om scholen te ondersteunen.
Gastdocenten:
Luuk Kampman
Curriculumontwikkelaar VO en specialist burgerschap bij SLO
Stef van der Linden
Ontwikkelaar Methode M: de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap en voormalig docent op het vmbo
Deze opleiding is ontwikkeld voor:
Docenten, schoolleiders of coördinatoren uit het PO & VO die verantwoordelijk zijn of worden voor het burgerschapsonderwijs op hun school.
Algemene Informatie
Deze
4-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij
La Vie Utrecht te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande
gegevens.
La Vie Utrecht
St Jacobsstraat
61
3511 BP
Utrecht
tel: 030-2340088
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Dag 1 | 26 maart 2025 | 09:30 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Intervisie 1 (online) | 9 april 2025 | 19:30 - 21:30 | online (of n.t.b.) |
Dag 2 | 16 april 2025 | 09:30 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Dag 3 | 21 mei 2025 | 09:30 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Intervisie 2 (online) | 4 juni 2025 | 19:30 - 21:30 | online (of n.t.b.) |
Dag 4 | 18 juni 2025 | 09:30 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Jouw investering
De investering voor
deze
4-daagse opleiding bedraagt
€ 2799,00
(excl. btw)
per persoon.
Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale
leeromgeving.
Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online LeeromgevingGa gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:
Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Borging van kennis
Kennis blijft beter behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.
Binnen jullie schema
Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.
Bespreek de mogelijkheden
Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
Bouwstenen Masterclasses
Op basis van de wet op burgerschap heeft curriculum.nu bouwstenen omschreven die kunnen helpen bij het vormgeven van burgerschap op school. Gedurende de opleiding leer je meer over de bouwstenen Burgerschapsvorming. We vliegen experts in op thema’s als digitaal samenleven, duurzaamheid, diversiteit, democratische cultuur en solidariteit. Vervolgens vertaal je dit met de docent naar de context van jouw eigen school.
De bouwstenen zijn:
- Vrijheid en gelijkheid
- Macht en inspraak
- Democratische cultuur
- Identiteit
- Diversiteit
- Solidariteit
- Digitaal samenleven
- Duurzaamheid
- Globalisering
- Technologisch burgerschap
Peter Paul Kleinlooh
Peter Paul (1972) studeerde geschiedenis aan de lerarenopleiding en daarna aan de universiteit. Na verschillende beleidsfuncties bij overheid en bedrijfsleven, was hij in 2013 mede oprichter van Stichting F6 waar hij nu directeur en projectcoördinator is. De stichting wil jongeren meer leren over politiek, democratie en burgerschap, door middel van cultuur, debat en mediawijsheid projecten. www.fzes.nl
Voor Stichting F6 bedacht Kleinlooh in 2018 het mediawijsheid project Channel 6 (Fake) News. Een project waar jongeren nieuws én nepnieuws maakten rondom de Amsterdamse gemeenteraadsverkiezingen. De UvA onderzocht de methode. En het bleek dat jongeren op die manier meer betrokkenheid toonde bij de politiek én ze veel beter nepnieuws konden herkennen! Channel 6 News is inmiddels een project dat op het VO en MBO door heel Nederland wordt georganiseerd. Ook gaf Kleinlooh trainingen aan docenten hoe je mediawijsheid integraal in het curriculum kunt implementeren.
Inschrijven
Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.
Leg je deelname vast!
Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.