Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.
Zet je leerlingen aan tot beter presteren!
De motivatie van leerlingen na de pandemie is lager dan ooit. Ze zijn onrustiger, brutaler, aanzienlijk lastiger aan het werk te krijgen en presteren slechter dan voorheen. Het is aan docenten, mentoren en leidinggevenden om deze situatie om te draaien. Hoe zorg je ervoor dat de ‘moetivatie’ verandert in ‘motivatie’?
Wat ga je doen?
Tijdens deze cursus ga je dieper in op het begrip motivatie en oefen je met verschillende gesprekstechnieken en activerende werkvormen om de motivatie bij leerlingen te verhogen. Je kijkt kritisch naar je eigen handelen en manier van lesgeven. Wat zou je anders willen/kunnen doen? En welke tools kun je hierbij inzetten?
Wat leer jij in 3 dagen?
- Inzichtvragen inzetten om erachter te komen wat een leerling (de)motiveert
- Motiverende gesprekstechnieken en activerende werkvormen toepassen
- Het maken van een lesontwerp waarin autonomie centraal staat
- Didactisch coachen tijdens en buiten de les
- Het inzetten van de Motivatie-motor als cyclisch reflectie-instrument
Cursus voor jou:
Leer leerlingen weer motiveren:
- Wil jij leerlingen meer regie laten nemen over hun eigen proces?
- Wil jij effectieve werkvormen inzetten in jouw les?
- Wil jij een lesontwerp maken waar autonomie centraal staat?
Cursus voor jouw organisatie:
Leer samen met jouw onderwijsteam op maat!
- Inhoudelijk maatwerk:
- Eigen casuistiek, met de praktijk aan de slag
- Organisatorisch maatwerk:
- Eigen gekozen locatie, tijdstip en vorm van onderwijs (online of fysiek)
Inclusief coachingsgesprek
Tijdens de cursus ga je aan de slag met je eigen leerdoelen en leervragen. Deze leerdoelen en leervragen vormen het uitgangspunt voor het individuele coaching gesprek tussen jou en de docent. Op deze manier neem jij regie over je eigen ontwikkeling en kun je gerichte stappen zetten.
Module 1
Motivatie
Wat houdt het begrip motivatie in? En hoe definieer jij het begrip motivatie? Deze dag ga je dieper in op het begrip motivatie en ga je aan de slag met de werking van het (puber)brein. Hoe kun je verschillende motivatietheorieën inzetten om de motivatie te verhogen? Autonomie van leerlingen vergroten staat hierin centraal.
In de middag ga je aan de slag met het reflectie-instrument de Motivatie-motor.
Je gaat aan de slag met:
- Wat is motivatie en welke vormen zijn er?
- Voorwaarden voor motivatie
- Motivatie en het (puber)brein
- Zelfdeterminatietheorie en doeloriëntatietheorie
- CARE-model
- Autonomie van leerlingen vergroten
- De Motivatie-motor: wat is het en hoe zet je de tool in?
Met gastdocent: Mark Langerwerf
Module 2
Coachende houding
Deze dag kijken we naar jouw algemene coachhouding en wat jouw kernkwadrant en triggers zijn. Door middel van motiverende gespreksvoering leer je jouw leerlingen coachen naar meer autonomie en zelfregulatie. Door het stellen van de juiste vragen leer jij hoe je een coachingsgesprek voert.
Je gaat aan de slag met:
- Algemene coachhouding
- De leerkuil en luisterposities
- Jouw kernkwadrant en triggers
- Stellen van de juiste vragen
- Veilig leerklimaat
- Voeren van een coachingsgesprek
Online coachingsgesprek
In een online coachingsgesprek van 45 minuten met de docent bespreek je jouw eigen leerdoelen en leervragen.
Module 3
Didactisch coaching
Eén van de redenen dat leerlingen niet gemotiveerd zijn is omdat de les niet aansluit bij hun wensen en behoeften. Deze dag ga je aan de slag met het lesmodel van didactisch coachen. Je maakt een eigen lesontwerp gebaseerd op jouw praktijk en leert hoe je daarbinnen didactisch kunt coachen.
Je gaat aan de slag met:
- Complimenten en feedback
- De invloed van de leeromgeving
- Didactisch coachen
- Werken vanuit leerdoelen
- Differentiëren
- Activerende werkvormen
- Maken van een lesontwerp
Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:
- Docenten
- Mentoren
- Leidinggevenden
In het VO en MBO
Inclusief coachingsgesprek
Tijdens de cursus ga je aan de slag met je eigen leerdoelen en leervragen. Deze leerdoelen en leervragen vormen het uitgangspunt voor het individuele coaching gesprek tussen jou en de docent. Op deze manier neem jij regie over je eigen ontwikkeling en kun je gerichte stappen zetten.
Certificaat van deelname
Na deelname ontvang je een certificaat van deelname. Hiermee maak je jouw ervaring zichtbaar: erg interessant voor jouw organisatie en CV.
Studielast
De studielast voor deze cursus bedraagt 18 contacturen en 5-10 studie-uren.
Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online LeeromgevingGa gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:
Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Borging van kennis
Kennis blijft beter behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.
Binnen jullie schema
Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.
Bespreek de mogelijkheden
Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
Houd mij op de hoogte
Inschrijven is (nog) niet mogelijk. Via onderstaand formulier houden we je graag op de hoogte.
Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.