Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.
Verbeter onderwijs vanuit de krachtige positie van leraar
Dit leertraject richt zich op jouw ontwikkeling binnen het vak van leraar, waar andere professionaliseringstrajecten voor docenten zich juist vaak richten op hiërarchisch leiderschap. Vanuit deze unieke positie in de onderwijspraktijk kun je een belangrijke rol nemen in onderwijskundige verbetering. Als leider in leren haal je het beste uit jezelf, collega’s en leerlingen vanuit verschillende rollen.
Na dit verkennend leertraject:
- Benut het potentieel van jezelf, jouw collega’s en leerlingen beter
- Geef samen met collega’s effectief leren en lesgeven vorm
- Hanteer je een onderzoekende aanpak voor evidence-informed werken
- Coach en ondersteun je collega’s en bevorder je hun professionalisering
- Beheer je jouw professionele ontwikkeling als leraar en zet je jouw tijd
doelgericht in
Rembrandt!?
Voor de lezer met oog voor detail: je ziet inderdaad een Rembrandtachtige AI-afbeelding op deze brochure. Rembrandt is een van de grootmeesters uit de Nederlandse geschiedenis, die zijn schilderambacht overbracht op zijn gezellen. Een mooi metafoor van hoe we in dit leertraject kijken naar teacher leadership. Vanuit innovatief didactisch meesterschap ambachtelijk lesgeven en deze kunst overdragen op jouw collega’s.
De rollen van een teacher leader als aanjager van onderwijsverbetering:
- Custos: past onderwijskundig onderzoek, leermateriaal en praktijkvoorbeelden toe
- Datacoach: benut databronnen, -protocollen en –instrumenten of methodologieën
- Expertdocent: geeft samen met collega’s effectief leren en lesgeven vorm
- Curriculumkenner: kent curricula van de verschillende leergebieden
- Collega in de klas: lessen observeren, modelleren, co-teacher en feedback geven
- Trainer: organiseert professionaliseringsactiviteiten ten behoeve van effectief leren en lesgeven
- Collegiale coach: coachen en begeleiden van (nieuwe) collega’s
- Onderwijskundig veranderkundige: draagt bij aan onderwijsontwikkeling en verandermanagement
Benut & behoud onderwijstalent
Het onderwijs heeft te maken met hoge uitstroomcijfers (Ministerie van OCW, 2022) en burn-outklachten (AOb, 2022). De belangrijkste redenen voor uitval van leraren zijn onder andere weinig steun en feedback, slechte samenwerking en een gebrek aan vernieuwing of ontwikkelmogelijkheden (Kennisrotonde, 2019). Met grote tekorten op de markt is het ontzettend belangrijk om talent te benutten en te behouden. Teacher Leadership biedt onderwijstalenten de kans om bevlogenheid en ambitie doelgericht in te zetten. Het doet recht aan verschillen en zorgt voor behoud van motivatie bij de teacher leader zelf én het onderwijsteam daaromheen.
Aansluiting post-hbo Teacher Leader
Je kunt tijdens dit verkennend leertraject facultatieve verwerkings-opdrachten maken die bij positieve afronding vrijstelling bieden voor een deel van de gecertificeerde post-hbo Opleiding Teacher Leader, een samenwerking van Ceto Trainingen & OnderwijsArena (www.samenscholen.nl).
Planner & online workshop
In het onderwijs is de werkdruk en –stress bij veel professionals hoog. Enthousiasme en ambitie wil je behouden, maar kunnen ook zorgen voor extra druk. Bij deelname aan dit leertraject ontvang je de ongedateerde planner “It’s about time” inclusief online workshop. Hierdoor leer je meer regie nemen over jouw tijd door doelgericht te werken.
Ook interessant voor jou?
Persoonlijke intake
Jouw rol als Teacher Leader
Wat is jouw positie in je team en op school? Komen collega’s vaak bij je met vragen? Waar haal je informatie over effectief onderwijs vandaan? Hoe ga je om met tijdsdruk, weerstand of feedback? Tijdens een persoonlijk intakegesprek krijgen we meer zicht op:
- Jouw ontwikkelvraag voor dit leertraject
- Je drijfveren en motivatie voor de rol Teacher Leader
- Uitdagingen & kansen in jouw persoonlijke ontwikkeling
Ontvang de “It’s about time planner” en neem meer regie over jouw tijd door doelgericht te werken.
Module 1
Didactisch meesterschap
We duiken eerst in de essentie van leraarschap: didactisch meesterschap. Hoe benut en versterk je jouw vakmanschap om onderwijs te verzorgen waarin alle leerlingen worden uitgedaagd om hun volledige potentieel te bereiken? En doe je dat vooral op onderbuikgevoel of werken jullie vanuit beproefde theorieën en werkwijzen? Vandaag kijken we vanuit een evidence informed perspectief naar een aantal didactische concepten.
- Activerende didactiek
- Samenwerkend leren
- Het belang van evidence informed werken
Optionele dag
Congres leerstrategieën VO, MBO & HO
Congres voor VO/MBO/HO over effectief leren en studentmotivatie. Leer van ruim 20 sprekers over de actuele inzichten in onderzoek, leertheorie en onderwijspraktijk.
Module 2
Coachingscompetenties
Als teacher leader neem je een coachende rol in naar jouw collega-docenten. Je wil de inzichten uit dit leertraject vertalen naar jullie onderwijspraktijk en daarin jouw team meenemen. Als collega in de klas en collegiale coach begeleid je (nieuwe) collega’s in het verder versterken van jullie onderwijs. Wat doe je als er weerstand is voor nieuwe didactische inzichten die jullie in de lessen willen integreren? En hoe geef je effectief feedback om een lerende cultuur in het team te versterken? De coachingscompetenties en basisvaardigheden coachen waarmee je in deze lesdag aan de slag gaat geven je hiervoor de juiste handvatten.
Basisvaardigheden coaching:
- Omgaan met weerstand
- Luisteren & feedback
Module 3
Onderzoek & evidence informed onderwijs
Benutten jullie kennis die er voorhanden is om het onderwijs te verbeteren? Onderwijskundig onderzoek en gegevens uit jullie onderwijspraktijk kunnen belangrijke inzichten geven over waar verbeterkansen liggen. Waar vind je (wetenschappelijk) onderzoek? Hoe evalueer, gebruik en deel je dit? Op de derde dag duiken we in de betekenis van evidence informed onderwijs en leer je de basisprincipes van onderzoek in de onderwijspraktijk.
- Onderwijskundig onderzoek & onderzoeksopzetten
- Validiteit & betrouwbaarheid
- Evidence informed onderwijs in de praktijk
Module 4
Veranderkunde
Hoe gaan veranderprocessen bij jou op school? Veranderen lukt vaak niet, maar hoe komt dat? Tijdens de laatste lesdag leer je om met een veranderkundige blik te kijken naar jouw onderwijspraktijk. De veranderkundige theorieën en modellen die je krijgt aangereikt bieden een basis om te kijken naar visiestukken van jullie school. Je krijgt hierdoor meer zicht op hoe jij als teacher leader kunt ondersteunen in structurele onderwijskundige verandering vanuit jouw unieke positie in het midden.
- Verandermodellen
- Casuïstiek: visiestukken uit eigen school onder de loep
- Kwaliteitscycli
Speciaal ontwikkeld voor:
Enthousiaste, gemotiveerde en ambitieuze docenten die zich verder willen ontwikkelen binnen hun vak en daarmee een belangrijke rol willen nemen als motivator, inspirator en voorbeeld in schoolontwikkeling en onderwijskwaliteit.
Niveau:
De ontwikkeling van teacher naar teacher leader begint bij een intrinsieke motivatie om je te versterken in didactiek, onderzoek, coaching en verandermanagement. Dit verkennend leertraject vereist daarom geen minimaal aantal jaren werkervaring. Het leent zich juist ook voor onderwijstalenten die vroeg in hun carrière meer grip willen krijgen op de eigen professionele ontwikkeling en het doelgericht inzetten van hun bevlogenheid en ambitie. De aansluitende post-hbo opleiding biedt (op termijn) verdere verdieping.
Algemene informatie
BCN Utrecht (Daltonlaan)
Daltonlaan 100
3584 BJ Utrecht
tel: 030 - 256 73 91
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Online Intake | 24 juni 2024 | Online | |
Dag 1 | 23 september 2024 | 09:30 - 16:30 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
(Optioneel) Congres Leerstrategie | 3 oktober 2024 | 09:00 - 17:30 | Jaarbeurs Meetup |
Dag 2 | 14 oktober 2024 | 09:30 - 16:30 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 3 | 4 november 2024 | 09:30 - 16:30 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 4 | 2 december 2024 | 09:30 - 16:30 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Jouw investering
De investering voor dit leertraject bedraagt:
- € 2.599,- pp. (excl. BTW) voor het vierdaagse traject
- € 3.099,- pp. (excl. BTW) voor het vierdaagse traject met congresdag
De bedragen zijn inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.
Schrijf je in voor het leertrajectOpdrachten & tijdsinvestering
- Lestijd: 32 uur & persoonlijke intake
- Verwerkingsopdrachten: +/- 30 uur (afhankelijk van eigen ontwikkelbehoefte)
Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online LeeromgevingGa gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:
Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Borging van kennis
Kennis blijft beter behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.
Binnen jullie schema
Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.
Bespreek de mogelijkheden
Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
Houd mij op de hoogte
Inschrijven is (nog) niet mogelijk. Via onderstaand formulier houden we je graag op de hoogte.