Niet praten over, maar mét de leerling of student!
Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.
Help jouw studenten en leerlingen met hun mentale en fysieke gezondheid op 11 & 23 april!
Voor het VO, MBO, HO & WO
In een maatschappelijke context waarin actief wordt gestreefd naar diversiteit en inclusie in het onderwijs, is het van belang dat alle leerlingen en studenten zich verbonden voelen met de opleiding en/of school en ondersteuning durven te vragen. Dit vraagt om aanpassingen van onderwijsprofessionals, gemeentes en de inrichting van het onderwijs.
Dit is een congres waarin we de stem van de toekomst laten horen en we ons richten op het creëren van een onderwijssysteem dat niet alleen over jongeren gaat, maar ook met jongeren wordt gevormd.
Kortom: jongeren staan deze dag(en) centraal!
Deze editie van jongerenwelzijn in het onderwijs bestaat niet uit 1, maar uit 2 dagen en 1 e-learning platform!
- Congres: Tijdens deze dag word jij bijgepraat over een actueel onderwerp door een échte expert en ga tijdens interactieve sessies praktisch aan de slag
- Masterclass: Tijdens de eendaagse masterclass zoek je de verdieping op in één thema naar keuze en ga je praktisch aan de slag
- E-learning: Volg geheel in jouw eigen tijd verschillende e-learning sessies over thema's als: motivatie, mentale gezondheid, rouw, suïcide en nog veel meer. Meer informatie.
Deze sprekers staan o.a. op het podium:
Jurre Geluk
Presentator & televisiemaker bij BNNVARA
Nina Hoek van Dijke
Jongerenexpert bij Jong & Je Wil Wat
Jolien Dopmeijer
Projectleider Studenten bij Trimbos-instituut & Docent/Onderzoeker PABO Windesheim
Wat maakt dit congres uniek?
"Een goed georganiseerde dag op een perfecte locatie. Veel afwisseling in keynotes, dialoogtafels en workshops."
"Mooie mix aan onderwerpen en vooral de gesprekken met de leerlingen/studenten waren erg waardevol."
"Echt kunnen sparren met collega’s uit het werkveld over hoe dingen bij hen aangepakt worden."
"Inspirerend en divers programma met eyeopeners en praktische tips die ik direct kan toepassen."
Jouw investering
Congres Jongerenwelzijn € 649,- (excl. BTW) Meld je aan voor het congres
Masterclass Jongerenwelzijn € 649,- (excl. BTW) Meld je aan voor de masterclass
E-learning Jongerenwelzijn € 199,- (excl. BTW) Meld je aan voor de e-learning
Wil jij meerdere events volgen?
Congres + Masterclass € 1.099,- (excl. BTW)
Congres + E-learning € 749,- (excl. BTW)
Masterclass + E-learning € 749,- (excl. BTW)
Congres/Masterclass/E-learning € 1.199,- (excl. BTW)
Ik wil graag een combinatie volgen en gebruik maken van de korting
Ontvang 10% extra korting
Kom je met 3 personen of meer? Dan krijg je 10% korting op alle tickets! Neem hiervoor contact op met Nicole Vonk | 040 - 2 972 740.
Deze editie van jongerenwelzijn in het onderwijs bestaat niet uit 1, maar uit 2 dagen en 1 e-learning platform!
- Congres: Tijdens deze dag word jij bijgepraat over een actueel onderwerp door een échte expert en ga tijdens interactieve sessies praktisch aan de slag
- Masterclass: Tijdens de eendaagse masterclass zoek je de verdieping op in één thema naar keuze en ga je praktisch aan de slag
- E-learning: Volg geheel in jouw eigen tijd verschillende e-learning sessies over thema's als: motivatie, mentale gezondheid, rouw, suïcide en nog veel meer
Data en locatie
Data: 11 april & 23 april 2024
Locatie congres 11 april: LocHal Tilburg
Burgemeester Brokxlaan 1000
5041 SG
Tilburg
Locatie masterclass 23 april: La Vie Utrecht
St Jacobsstraat 61
3511 BP
Utrecht
Jouw investering
Congres Jongerenwelzijn € 649,- (excl. BTW) Meld je aan voor het congres
Masterclass Jongerenwelzijn € 649,- (excl. BTW) Meld je aan voor de masterclass
E-learning Jongerenwelzijn € 199,- (excl. BTW) Meld je aan voor de e-learning
Wil jij meerdere events volgen?
Congres + Masterclass € 1.099,- (excl. BTW)
Congres + E-learning € 749,- (excl. BTW)
Masterclass + E-learning € 749,- (excl. BTW)
Congres/Masterclass/E-learning € 1.199,- (excl. BTW)
Ik wil graag een combinatie volgen en gebruik maken van de korting
Ontvang 10% extra korting
Kom je met 3 personen of meer? Dan krijg je 10% korting op alle tickets! Neem hiervoor contact op met Nicole Vonk | 040 - 2 972 740.
De eerste 50 deelnemers ontvangen:
De eerste 50 deelnemers van het Congres Jongerenwelzijn in het Onderwijs ontvangen het kaartspel You're not the only one (oftewel YANTOO).
Yantoo is een vragenkaartspel voor tieners dat het gemakkelijker maakt om échte gesprekken aan te gaan en je kwetsbaar op te stellen. Zo voel je je meer verbonden en minder alleen. Je bespreekt thema’s zoals vriendschappen, familie, wie je werkelijk bent, lichaamsbeeld, mentale gezondheid, relaties en inclusiviteit. Het vragenkaartspel is ontworpen door de 16-jarige Indra Zomers, die zelf struggelde met haar lichaamsbeeld. Dit veranderde toen zij om hulp vroeg. Ze bedacht dat ze van haar strijd iets zinvols kon maken voor haarzelf en andere tieners
Indra vertelt je graag meer over You're Not The Only One:
Programma Congres Jongerenwelzijn
08:45 – 09:15
Ontvangst en registratie
09:15 – 09:30
OPENING DOOR DAGVOORZITTER
Jurre Geluk
Presentator en televisiemaker bij BNNVARA
09:25 – 10:05
Groeien met
BRIDGING THE GAP: BEGRIJPEN VAN GENERATIE Z
Als je jongeren echt wil bereiken, zul je ze moeten begrijpen. Tijdens deze keynote duik je in de wereld van jongeren van 8-23 jaar: ook wel generatie Z genoemd. Je ontdekt welke generaties er zijn en tot welke generatie jezelf behoort. Je leert meer over de belevingswereld van Generatie Z en thema's die van invloed zijn op hun ontwikkeling: zoals de druk op mentale gezondheid, onrustige wereld en digitalisering. Na deze keynote begrijp je generatie Z beter en weet je op welke manier deze generatie behoefte aan heeft qua ondersteuning.
Nina Hoek van Dijke
Jongerenexpert bij Jong & Je Wil Wat
10:05 – 10:20
Groeien met
HOE OVERLEEF IK DE MIDDELBARE SCHOOL?
Tulsi en Robin nemen je mee in hun schoolervaring met mentale ziektes. Hoe is dit voor hen geweest en wat hebben de helpende docenten voor hen betekend?
Tulsi Dwarkasing
Ervaringsdeskundige bij ExpEx - Experience Experts
Robin Bruijn
Ervaringsdeskundige bij ExpEx - Experience Experts
10:20 – 10:50
Koffiepauze
10:50 – 11:30
Groeien met
ALTIJD BLIJVEN BIJLEREN.. ZIJN WIJ DAAR WEL VOOR GEMAAKT?
Tijdens deze keynote neem je een kijkje in het lerende brein. Ons brein is gebouwd om te leren. Er hangen alleen 4 belangrijke voorwaarden aan vast. Aan de hand van het Boost your brain framework bekijken we wat jij nodig hebt om jouw learning agility bij te schaven en aan de hand van voorbeelden ontdek je de kracht van neuroplasticiteit.
Katelijn Nijsmans
Neurowetenschapper, oprichter en auteur How's Work
11:30 – 12:30
Aan de slag met
Tijdens de 'aan de slag met' sessies ga je interactief aan de slag over een specifiek thema met een expert en de leerlingen/studenten.
1. Vergroten van de motivatie, aan deze knoppen kun je draaien
De motivatie van leerlingen na de pandemie is lager dan ooit. Ze zijn onrustiger, brutaler, aanzienlijk lastiger aan het werk te krijgen en presteren slechter dan voorheen. Hoe zorg je ervoor dat de ‘moetivatie’ verandert in ‘motivatie’? Judith neemt je mee in de knoppen waaraan je kunt draaien en hoe je dit kan toepassen in jouw praktijk.
Judith van Rooijen, Leidinggevende in het VO, adviseur, trainer en coach bij de Gooise Scholen Federatie en Juvaro
2. Alcohol- en drugspreventie in het onderwijs: signaleren, bespreken en voorkomen
Wat zijn de laatste cijfers en feiten rondom alcohol- en drugsgebruik onder jongeren? Hoe signaleer je en bespreek je (problematisch) alcohol- en drugsgebruik? Wat kan je lokaal doen om (problematisch) alcohol- en drugsgebruik te voorkomen? Allerlei vragen die aan bod komen tijdens deze sessie waarbij je handvatten en inzichten krijgt in het middelgebruik onder jongeren.
Michelle van der Horst, Projectleider Studenten & Middelengebruik bij Trimbos-instituut
Tess Franken, Voorzitter bij Stichting 'Door het Geluid'
Jens Gigase, Bestuurslid bij Waar Trek Jij de Lijn?
3. Omgaan met rouw en verlies binnen de school
Wat is rouw? Wat gebeurd er bij ingrijpend verlies met het brein? Wat heb je nodig bij het omgaan met iemand in rouw? Wat zijn binnen het onderwijs de dingen die je beter wel of liever niet kunt doen als het gaat om rouw en verlies? Tijdens deze workshop geeft Lieke je handvatten in dingen die je in contact met rouwende jongeren beter wel of juist liever niet kunt doen.
Lieke Jongenelen, Gespecialiseerd jeugdhulpverlener en rouwtherapeut bij ReMind Rouw&Verlies
4. Wat kunnen we leren uit onderzoek naar jeugdhulp op school?
Het Nederlands Jeugdinstituut heeft onderzoeken naar verschillende vormen van jeugdhulp op school sinds 2010 op een rijtje gezet en is op zoek gegaan naar de resultaten en werkzame elementen. We nemen je graag mee in onze bevindingen en gaan hier graag over in gesprek.
Eva de Jong, Adviseur en projectleider Onderwijs bij Nederlands Jeugdinstituut
12:30 – 13:30
Lunchpauze
13:30 – 14:15
Praten met
JONGERENPANEL
De unieke gelegenheid om al jouw vragen direct te stellen aan de jongeren: niet praten over, maar met de studenten en leerlingen! Er zullen jongeren uit diverse leeftijdsgroepen deelnemen, zodat je waardevolle inzichten krijgt vanuit de eerste hand.
Onder begeleiding van Jurre Geluk, Presentator & televisiemaker bij BNNVARA
Jurre Geluk
Presentator en televisiemaker bij BNNVARA
14:15 – 15:15
Delen van
Tijdens de 'delen van' sessies word je geïnspireerd door de praktijkervaringen van andere onderwijsinstellingen en ga je hierover met elkaar in gesprek.
1. Life Skills Coaching: Circles of Understanding for international students
Vanaf februari 2023 wordt er de nieuwe module ‘Life Skills Coaching’ gegeven voor eerstejaars internationale studenten bij de HAN International School of Business. Deze module omvat lessen over de Code of Understanding en aansluitend worden de studenten met de Circles of Understanding 100 dagen na het volgen van de lessen uitgedaagd met challenges. Tijdens deze sessie wordt het principe van de modules en challenges uitgelegd en ga je aan de slag met enkele challenges om te ervaren wat dit met studenten of leerlingen doet.
Miriam Zwaan, Study Advisor en docent bij Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Ewald Theunisse, Directeur BegripsAcademie
2. De Startthermometer: reflectie- en welzijnsinstrument voor eerstejaars studenten
De Startthermometer is een online reflectie- en welzijnsinstrument ontwikkeld door Fontys dat eerstejaars na de eerste lesweken stil laat staan bij de eerste ervaringen, hun welzijn, studiekeuze en motivatie. De coach kan hiermee vroegtijdig studenten signaleren die twijfelen over de studiekeuze of die specifieke begeleiding nodig hebben. Ook biedt het waardevolle managementinformatie voor kwaliteitsverbetering in bijv. voorlichting, coaching en een zachte landing in het vervolgonderwijs (mbo en/of ho). Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat en hoe jij dit binnen jouw school kan implementeren?
Linda Oosterwijk, Onderzoeker Fontys - lectoraat Leren floreren
3. Community-building om binding en studentenwelzijn te vergroten
De academie Hospitality Business School werkt binnen Saxion met zogeheten thuisgroepen (kleine communities) om de binding met elkaar, de opleiding en Saxion te vergroten en daarmee het studentenwelzijn te verbeteren. Ook werken zij sinds afgelopen jaar als eerste academie binnen Saxion met een huiskamer: een plek waar studenten even los kunnen komen van het onderwijs en kunnen chillen, elkaar ontmoeten en gesprekken kunnen voeren. Hoe doen zij dit en wat zijn de effecten? Ervaar wat het studenten oplevert om écht gezien te worden!
Esther Bosch, Docent & coördinator Studiecoaching bij Saxion – academie Hospitality Business School
Annouk van der Lely, Docent, coördinator Studiecoaching & Projectleider Huiskamer bij Saxion – academie Hospitality Business School
4. Een hardloopgroepje voor mentaal welzijn – van studenteninitiatief tot een structureel aanbod vanuit de universiteit
Na Erik zijn eigen depressie, richtte hij de hardloopgroep op voor studenten om het mentaal welzijn te verbeteren. Tijdens deze sessie neemt Erik je mee in zijn verhaal, de vele verhalen van studenten en de ervaringen die hij heeft opgedaan in de afgelopen vijf jaar tijdens de hardloopgroep. Ook gaat hij in op de manier waarop running therapie een rol kan spelen binnen een onderwijsinstelling bij het verbeteren van het mentaal welzijn en welke organisatorische facetten hierbij komen kijken.
Erik Kemp, Student Universiteit Twente
15:15 – 15:45
Koffiepauze
15:45 – 16:15
Groeien met
WELZIJN VAN STUDENTEN IN EEN WERELD DIE SCHUDT
Wat is studentenwelzijn en welke ontwikkelingen bij de student, in het onderwijs en in de maatschappij hebben hierop invloed? Met de nadruk op preventie, neemt ze je mee in hoe je het studentenwelzijn kan versterken. Ze zoomt hier in op het verminderen van prestatiedruk, het versterken van sense of belonging en mentale gezondheidsvaardigheden.
Jolien Dopmeijer
Projectleider Studenten bij Trimbos-instituut & Docent/Onderzoeker PABO Windesheim
16:15 – 16:45
Theatervoorstelling
BENZIES & BATCHIES: RELATIES & SEKSUALITEIT
Een theatervoorstelling door jongeren over thema’s als zelfbeeld, consent, sexting en miscommunicatie. De voorstelling is onderdeel van een interventie, onderzocht door o.a. TNO en Movisie en staat in de database erkende leefstijlinterventies van het RIVM en in de databank effectieve jeugdinterventies van het NJI.
Piet Mars, Camila Zuluaga Munera, Nicky Knispel, Lieke Wijsman & Lucas Chatelain, Jongerenexpert KiKiD
Prince Jibikila
Senior projectleider KiKiD
16:45 – 17:30
Afsluiting & borrel
Faalangst herkennen en begeleiden in de klas/school (Max. 20 plaatsen)
Onderzoek wijst uit dat in het onderwijs tussen de 10 en 15% van de leerlingen last heeft van faalangst. Een belangrijk thema, waar geen enkele school aan voorbij kan gaan.
Deze masterclass leert je wat faalangst nu eigenlijk is en hoe je, binnen en buiten het klaslokaal, deze leerlingen/studenten kunt herkennen en effectief begeleiden.
Ook leer je hoe hierin samen te werken met de ouders, een soms vergeten partner bij begeleiding in school.
In deze Masterclass krijg je als begeleider de buitenkans om onder begeleiding van Ard Nieuwenbroek, dè Nederlandse faalangstdeskundige bij uitstek, je kennis en vaardigheden in één dag te vitaliseren.
Wat ga je leren?
- Wat faalangst is en wat het voor jongeren en hun omgeving betekent
- Het signaleren van faalangst
- Het effectief begeleiden van leerlingen/studenten
- Samenwerken met de ouders en soms vergeten partner
- Hoe je een diagnostisch gesprek voert rond faalangst met jongeren
Na deze masterclass van één dag kun jij:
- Diverse vormen van faalangst herkennen en signaleren
- Leerlingen/studenten met faalangst basaal begeleiden
- Onderscheid maken tussen neurotische (faalangst) problemen en pathologische angst
- Een diagnostisch gesprek voeren rond faalangst met jongeren
- Samenwerken met ouders rondom faalangst
Voor wie?
Deze masterclass is voor iedereen in het onderwijs die leerlingen/studenten met faalangst wil herkennen en begeleiden.
Duur
23 april 2024 van 10:00 tot 16:00 bij La Vie, Utrecht.
Trainer
Ard Nieuwenbroek, dè Nederlandse faalangstdeskundige bij uitstek & Auteur van diversie boeken zoals ‘Faalangst in de les’ en ‘Het geheim achter faalangst’.
Traumasensitief Onderwijs (Max. 20 plaatsen)
Veel getraumatiseerde leerlingen/studenten lopen vast in het onderwijs. Het is niet altijd makkelijk om het gedrag van deze leerlingen/studenten op de juiste manier te interpreteren en om daar op een passende manier mee om te gaan.
Hoe herken je signalen van trauma en hoe ga je hiermee om als onderwijsprofessional?
In deze masterclass ga je in op de achtergrond van trauma, de gevolgen hiervan en leer je hoe je het gevoel van veiligheid bij leerlingen/studenten kan vergroten.
Wat ga je leren?
- Je leert wat we verstaan onder trauma, wat de mogelijke oorzaken ervan zijn en welke factoren de kans op trauma vergroten;
- Je weet wat de effecten zijn van trauma en chronische stress op de ontwikkeling en het functioneren van de leerlingen en studenten;
- Hoe je het gevoel van veiligheid bij je leerlingen en studenten kan verhogen;
- Hoe je de veerkracht van jouw leerlingen en studenten kan vergroten;
- Wat jouw belangrijke rol is als onderwijsprofessional in het leven van een jongere.
Na deze masterclass van één dag kun jij:
- Het gedrag van je leerlingen/studenten die trauma- en stress gerelateerde klachten hebben begrijpen en er effectief mee omgaan;
- Het gevoel van stress bij leerlingen/studenten verlagen;
- Het gevoel van veiligheid bij leerlingen/studenten vergroten;
- De veerkracht van je leerlingen/studenten versterken;
- Bewust blijven op mogelijke signalen van stress bij jezelf als gevolg van het lesgeven van leerlingen/studenten met trauma- en stress gerelateerd gedrag.
Voor wie?
Deze masterclass is voor professionals in alle vormen van onderwijs die meer willen weten over traumasensitief onderwijs.
Duur
23 april 2024 van 10:00 tot 16:00 bij La Vie, Utrecht.
Trainer
Leony Coppens, Klinisch Psycholoog, Psychotraumatherapeut en auteur op het gebied van (chronisch) trauma en veerkracht
Partners:
Kennispartners:
Partner worden van het Congres Jongerenwelzijn in het onderwijs?
Maak deel uit van dit unieke event met je organisatie!
Wil je zelf ook aanwezig zijn? Dan kun je contact opnemen om vrijblijvend de mogelijkheden door te spreken. Er zijn diverse en opvallende profileringsmogelijkheden om je organisatie marketing, - communicatie,- en PR technisch te presenteren voorafgaande, en tijdens het Congres Jongerenwelzijn in het Onderwijs. Je kunt hierbij denken aan logovermeldingen, advertenties, stand afname en andere eye-openers.
Petit Hovens, congres- en opleidingsmanager
Contact
Om te sparren over de mogelijkheden, of voor meer informatie kun je contact opnemen met:
Voer hier het wachtwoord in.
Wall of fame | Oud sprekers
Jelle Jolles
Hoogleraar Neuropsychologie bij Vrije Universiteit Amsterdam
Najla Edriouch
GZ-Psycholoog bij Psycholoog Najla
Frederieke Vriends
Directeur MIND Us
Janouke van Meerveld
Voorzitter LAKS en scholier 5 VWO
Deelnemers vanuit deze organisatie's waren erbij: