10 december 2024
Werk jij ook mee aan een ontwikkelingsgericht, onderbouwd en innovatief toets- en examenlandschap?
Het MBO is volop in beweging. Scholen willen hun onderwijs flexibiliseren en personaliseren om in te spelen op de veranderende vraag van arbeidsmarkt en studenten. We willen toekomstgericht opleiden voor een toekomst die nog niet bestaat.
Op 10 & 11 december 2024 proberen we samen grip te krijgen op deze uitdagende taak en duiken we in onderwijs-, toets- en exameninnovaties in het MBO. We gaan aan de slag met de volgende thema’s:
1. De basis op orde
Om succesvol te innoveren is een stevige basis nodig. Examencommissies hebben voor hun borgende taak actuele en diepgaande kennis van wettelijke kaders, taken en verantwoordelijkheden nodig. Hoe zorg je voor een heldere scheiding tussen zorgen en borgen zonder goede communicatie en afstemming uit het oog te verliezen? We kijken ook naar de ontwikkelingen rondom het toetsen van basisvaardigheden, zoals het nieuwe examen burgerschap vanaf 2026-2026.
2. Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
Hoe kunnen we bewijzen van eerder opgedane leer- en werkervaring valideren? Welke kansen bieden microcredentials en badges? Welke skills zijn er nodig voor duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt en kunnen we dit ook vastleggen in skills-paspoorten? En wat is dan precies het verschil tussen al deze valideringsvormen? Hoe bewaken we tegelijkertijd de herkenbare waarde van het diploma?
3. Lerend Kwalificeren
Onderwijsteams onderzoeken welke ruimte bestaande kaders bieden om Leren te Kwalificeren, waarin toetsen onderdeel kunnen zijn van het leerproces. Hoe zorg je voor constructieve afstemming in het gehele curriculum met een sterk toetsprogramma en een goede mix van toetsvormen om valide en betrouwbare oordeel te vellen over de competenties van studenten?
4. Digivaardigheid & AI
Welke kansen en uitdagingen biedt AI voor de toets- en examenketen? Hoe maak je beleid of richtlijnen rondom AI en examinering, toetsing en afsluiting? Om onze studenten digivaardig te maken voor het werken in een digitale toekomst zijn ook digitaal vaardige mbo-professionals nodig.
Zo toetsen we hoe we met toetsen en examens recht doen aan de ontwikkeling van de student, de dynamiek van de beroepspraktijk én de herkenbare waarde van het diploma voor toekomstbestendige wendbare vakmensen.
Meld je aan voor het congres!"Het is mooi dat dit congres vooruit loopt op de trends. De leertrack AI was echt te gek! Als digibeet een echte eyeopener"
"De workshops waren heel waardevol, waarbij ik met een aantal verbeterpunten voor onze onderwijsinstelling naar huis ging."
"Ik heb de variatie in het programma als zeer prettig ervaren."
Speciaal ontwikkeld voor:
Iedereen die werkzaam is in het MBO en zich bezighoudt met toetsen en examineren zoals:
- Examencoördinatoren
- Examenconstructeurs
- Auditoren
- Praktijkbeoordelaars, assessoren & examinatoren
- Docenten, praktijkopleiders & instructeurs
- Onderwijskundigen
- Beleidsmedewerkers
- Teamleiders, managers & directieleden
Nicole Vonk
Persoonlijk congresadvies
Kom samen met jouw collega's!
Kom je met 3 personen of meer dan krijg je 10% groepskorting. Neem hiervoor contact met mij op:
Mail: nicole.vonk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 740.
Programma congres Toetsen & examineren in het MBO 2024
Bekijk het programma van dinsdag 10 december 2024 Bekijk het programma van woensdag 11 december 2024
Sprekers Toetsen & Examineren in het MBO
Rens van der Vorst
Techfilosoof en auteur van de boeken ‘Digitale Gremlins’ en ‘Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem’
Elke dag inspireert hij studenten, medewerkers en bedrijven om na te denken over hun verhouding met technologie. Hij geeft gastcolleges, verzorgt workshops, schrijft columns, neemt plaats in panels, ontwikkelt lesmateriaal en doet onderzoek naar tools die je helpen om te denken.
Ilse Hofman
Zelfstandig onderwijsadviseur & beleidsadviseur onderwijs en examinering Hofman Onderwijsadvies- en Innovatie
Ilse Hofman is de oprichter en eigenaar van Hofman Onderwijsadvies en -Innovatie. Als master toetsdeskundige en expert op het gebied van toetsing en examinering, met meer dan 15 jaar ervaring in het mbo-onderwijs, combineert zij theoretische kennis met praktijkervaring. Ilse staat bekend om haar vermogen complexe materie toegankelijk te maken, gecombineerd met enthousiasme en een praktische, verbindende aanpak.
Tom Naberink
Oprichter AIvoorstudenten & AIvoordocenten, werkzaam aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen als docent /onderzoeker Sporteconomie en Strategisch Sportmanagement
Tamara van Schilt-Mol
Lector van het Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen Hogeschool Arnhem & Nijmegen
Minne Bakker
Senior Adviseur en Onderzoeker Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO)
Minne werkt als senior-adviseur en onderzoeker bij ECIO. Haar expertise ligt op het vlak van Universal Design for Learning en hoe dit kan bijdragen aan inclusief onderwijs. Zij helpt onderwijsinstelling met het inclusief vormgeven van hun curriculum en houdt zich daarnaast bezig met het trainen van (onderwijs)professionals op dit vlak. Ook faciliteert zij het landelijk netwerk Toegankelijk Toetsen en Examineren.
Imane Oulali
Strategisch beleidsadviseur Onderwijsinnovatie & Digitalisering, MBO Raad
Tijmen Leurs
Adviseur Digitale transformatie, MBO Raad
Prof. Dr. Jelle Jolles
Neuropsycholoog en emeritus hoogleraar aan de Universiteit Maastricht en Vrije Universiteit Amsterdam
Mohamed Bouziane
Practor Gelijke kansen Albeda mbo
Linda Buik
Psycholoog Zadkine
Mijn naam is Linda Buijk-Bloemendaal. Ik ben opgeleid als psycholoog in de klinische en gezondheidswetenschappen. In het werk bleek al snel dat mensen alleen goed kunnen groeien als het werk daar de omgeving voor biedt. Dus heb ik arbeids en organisatiekunde gestudeerd. Vanuit deze twee perspectieven probeer ik het onderwijs zo te beïnvloeden dat wij onze jongeren de beste kans bieden om in de leerstand te komen.
Jeroen de Graauw
Docent onderzoeker serious gaming, Graafschap College
Prof. Dr. Pieter Huisman
Hoogleraar Onderwijsrecht Tilburg University
Joke Lammers
Voorzitter examencommissie St Lucas
Joke Lammers is extern voorzitter van de examencommissies van SintLucas in Eindhoven en van het Mediacollege in Amsterdam, en zij is extern lid van de examencommissie van de MBOzaak in Utrecht. 2022 heeft zij het netwerk NEC MBO opgericht, een landelijk netwerk voor voorzitters en secretarissen van examencommissies in het MBO.
Karen Heij
Zelfstandig Toetsexpert
Ricardo Eshuis
Directeur bij SVH Horeca
Reinier Mostert
Onderwijskundige Examens, SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca)
Liza Graumans
Beleidsmedewerker Onderwijs & Examinering bij Rijn IJssel
Liza Graumans is van origine taaldocent, nu beleidsmaker en onderwijsadviseur bij Rijn IJssel op de dossiers taalbeleid en lerend kwalificeren. Ze is kerngroeplid van het Platform Taal en van MVT en betrokken bij de herijking taaleisen. Daarnaast zit ze in de agendacommissie in het lerend netwerk Lerend kwalificeren.
Jaap Brunnekreef
Adviseur onderwijs, toetsing en examinering
Data en locatie
Data: 10 & 11 december 2024
Locatie:
Jaarbeurs Utrecht - Meetup
Jaarbeursplein 6
3503 RM, Utrecht
Tijd:
Ontvangst: 09.00 uur
Start: 09.30 uur
Afsluiting: 17.00 uur
Dag 1 (Super early bird) € 749,-€ 599,- (excl. BTW)
Dag 1 (Early bird) |
---|
Dag 1 (Regular) |
---|
€ 749,- (excl. BTW) |
Nicole Vonk
Persoonlijk congresadvies
Kom samen met jouw collega's!
Kom je met 3 personen of meer dan krijg je 10% groepskorting. Neem hiervoor contact met mij op:
Mail: nicole.vonk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 740.
Programma 10 december
Keynote | De lerende MBO-student | Handvatten vanuit de neuropsychologie en de onderwijspraktijk
Prof. Dr. Jelle Jolles, Neuropsycholoog en emeritus hoogleraar aan de Universiteit Maastricht en Vrije Universiteit Amsterdam
Mohamed Bouziane, Practor Gelijke kansen Albeda mbo
Keynote | AI en toetsing
Tom Naberink, Oprichter AIvoorstudenten & AIvoordocenten, werkzaam aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen als docent /onderzoeker Sporteconomie en Strategisch Sportmanagement
Jurisprudentie en actuele casuïstiek rondom toetsing en examinering in het MBO
Prof. Dr. Pieter Huisman, Hoogleraar Onderwijsrecht Tilburg University
AI en examinering
Tijdens deze presentatie gaat Joke in op de werkwijze van SintLucas rond het onderwerp AI en examinering. Bij SintLucas hebben ze richtlijnen en een gedragscode ontwikkeld die inmiddels in het hele land bij MBO scholen gebruikt worden. Welke stappen hebben ze doorlopen en welke spelers hebben hun steentje bijgedragen in dit proces? Waar staan ze nu? Daarnaast gaat zij wat dieper in op de producten die ze hebben ontwikkeld.
De richtlijnen van SintLucas waren ook het uitgangspunt van de drukbezochte bijeenkomst AI en examinering in oktober jl die door het netwerk NEC MBO, de MBO raad, Npuls en Surf georganiseerd werd. Meer dan 100 leden van examencommissies, examenleveranciers en onderwijskundigen zijn aan de slag gegaan om landelijke richtlijnen op te stellen. De voorlopige uitkomsten van deze bijeenkomst worden tijdens de presentatie toegelicht. Aansluitend is er ruimte om inhoudelijk met elkaar in gesprek te gaan over deze ontwikkelingen!
Joke Lammers,Voorzitter examencommissie SintLucas, Voorzitter examencommissie Mediacollege, extern lid MBOzaak, Voorzitter NEC MBO
Serious!? Gaming?! How overcooked are you?!?
Ervaar zelf het potentieel van gaming als een effectieve en boeiende manier om te leren
Jeroen de Graauw, Docent onderzoeker serious gaming, Graafschap College
Workshop | Toegankelijk Toetsen en Examineren
Voor studenten met een ondersteuningsbehoefte zijn toetsen en examens vaak één van de grootste struikelblokken. Ook examencommissies worstelen regelmatig met dilemma’s welke aanpassingen wel of niet aangeboden mogen worden. In deze workshop gaan we uitgebreid in op dit thema. Er wordt gestart met enkele uitgangspunten van inclusief onderwijs en toegankelijk toetsen. Vervolgens werken we aan de hand van een stappenplan aan enkele casussen om meer grip te krijgen op de vraag wat kan, mag en moet op het gebied van toegankelijk toetsen en examineren. Aan het eind van de workshop heb je een beeld van wat inclusief onderwijs inhoudt en hoe je in je eigen onderwijscontext situaties t.a.v. toetsvoorzieningen kunt beoordelen.
Doelgroep: Examencoördinatoren, Praktijkbeoordelaars, assessoren & examinatoren, Docenten, praktijkopleiders & instructeurs, Examencommissies
Toepassingsdoel(en): Aan de hand van een stappenplan toekomstige aanvragen van toetsvoorzieningen beoordelen.
Minne Bakker, Senior Adviseur en Onderzoeker Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO)
Het brein van de jongeren tussen de huidige generaties
In de workshop gaan we kijken naar het puberbrein, de huidige generaties op de werkvloer. Daarna gaan we in op welke ontwikkelingen we zien de maatschappij. Vanuit die perspectieven nadenken wat er nodig is om het onderwijs zo aan te bieden dat het onze studenten helpt aan een waardevol diploma. Kunnen we “het correct blijven reproduceren van aangeboden kennis” blijven belonen met de hoogste cijfers op diploma’s?
Linda Buijk, Psycholoog, Zadkine
Leertrack| Het exameninstrument bij Lerend Kwalificeren (Volgeboekt!)
Maximaal 30 plekken. Vooraf inschrijven!
Heb je nog wel een exameninstrument nodig bij Lerend Kwalificeren? Spoiler alert: jazeker! Examencommissies moeten die vaststellen, teams in veel gevallen zelf, of in co-creatie met een leverancier bouwen. Wat zijn dan de kaders en richtlijnen waarlangs je ontwerpt en vaststelt? Hoe ziet het exameninstrument eruit bij Lerend Kwalificeren? En welke voorbeelden zien we nu voorbijkomen?
Doelgroep: Examencoördinatoren, Examenconstructeurs, Onderwijskundigen, Beleidsmedewerkers, Examencommissieleden, docent-ontwikkelaars, docent-ontwerpers
Toepassingsdoel(en): Deelnemers kunnen hun exameninstrument beoordelen op volledigheid en weten de weg naar voorbeelden ter adaptatie of adoptie.
Als je de gehele leertrack wilt volgen, dien je bij beide sessierondes aan te sluiten.
Deze leertrack wordt beide dagen aangeboden.
Ilse Hofman, Zelfstandig onderwijsadviseur & beleidsadviseur onderwijs en examinering Hofman Onderwijsadvies- en Innovatie
Programma 11 december
Keynote | Programmatisch toetsen in het mbo
Tamara van Schilt-Mol, Lector van het Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen Hogeschool Arnhem en Nijmegen
Keynote | Waarom verandert de wereld zo snel en het onderwijs zo langzaam
Rens van der Vorst, Techfilosoof en auteur van de boeken ‘Digitale Gremlins’ en ‘Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem’.
Keynote | Taalvaardigheid in relatie tot toetsing
Karen Heij, Zelfstandig toetsexpert
Constructieve afstemming: Effectief beoordelen van praktijkopdrachten
Een praktische opdracht is een krachtige aanjager voor het leerproces. Maar hoe beoordeel je zo’n opdracht op de beste manier? In deze workshop leer je hoe je een beoordelingsmodel kunt opstellen voor een (praktijk)opdracht. We laten je zien hoe je een beoordelingsmodel ontwikkelt volgens de principes van constructieve afstemming, zodat het aansluit bij je leerdoelen. Je doet ervaring op met verschillende rubrics, zoals analytische, holistische en single-point rubrics.
Jaap Brunnekreef, adviseur onderwijs, toetsing en examinering
Best practice: uit de praktijk, examen SVH barista basis voor beginnend barista's
Ricardo Eshuis, Directeur bij SVH Horeca
Reinier Mostert, Onderwijskundige Examens, SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca)
Lerend kwalificeren kan ook voor de instellingsexamens taal – Wat heb je nodig?
Met lerend kwalificeren hangt niet meer alles af van één meetmoment maar kunnen we ook het harde werk en het leerproces van studenten dat daaraan vooraf ging, waarderen. Dit geldt ook voor de instellingsexamens taal. Alleen, hoe doe je dat? Wat is er nodig aan bewijzen, feedback- en meetmomenten en verantwoording waarmee we aan het einde van de rit met elkaar kunt zeggen, deze student heeft hiermee bewezen taalvaardig te zijn? Tijdens deze presentatie krijg je handvatten om het goede gesprek hierover met elkaar te kunnen gaan voeren binnen de school.
Liza Graumans, Beleidsmedewerker & onderwijsadviseur bij Rijn IJssel
Leertrack| Het exameninstrument bij Lerend Kwalificeren
Maximaal 30 plekken. Vooraf inschrijven!
Heb je nog wel een exameninstrument nodig bij Lerend Kwalificeren? Spoiler alert: jazeker! Examencommissies moeten die vaststellen, teams in veel gevallen zelf, of in co-creatie met een leverancier bouwen. Wat zijn dan de kaders en richtlijnen waarlangs je ontwerpt en vaststelt? Hoe ziet het exameninstrument eruit bij Lerend Kwalificeren? En welke voorbeelden zien we nu voorbijkomen?
Doelgroep: Examencoördinatoren, Examenconstructeurs, Onderwijskundigen, Beleidsmedewerkers, Examencommissieleden, docent-ontwikkelaars, docent-ontwerpers
Toepassingsdoel(en): Deelnemers kunnen hun exameninstrument beoordelen op volledigheid en weten de weg naar voorbeelden ter adaptatie of adoptie.
Als je de gehele leertrack wilt volgen, dien je bij beide sessierondes aan te sluiten.
Deze leertrack wordt beide dagen aangeboden.
Ilse Hofman, Zelfstandig onderwijsadviseur & beleidsadviseur onderwijs en examinering Hofman Onderwijsadvies- en Innovatie
AI Prompt Battle – De rol van AI bij toetsen en examineren
Hoe ziet de toekomst van toetsen en examineren eruit in een wereld waar AI steeds meer een rol speelt? In deze workshop ga je actief in teams aan de slag met effectieve prompts te creëren binnen de context van toetsen en examens.
Tijdens deze activerende prompt battle werk je aan een eigen geselecteerde casus, waarbij je AI gebruikt als slim instrument dat meedenkt over vraagstukken rondom toetsen en examineren. Denk aan een AI-gedreven omgeving waar je vragen kunt stellen over wet- en regelgeving omtrent toetsen en examineren of de AI Act. Toets je uitwerkingen met een speciaal ontworpen Toets- en Examineren-auditor, criteriumgericht interview chatbot of als Proeve van Bekwaamheid ontwikkelaar.
Je leert AI verantwoord en innovatief inzetten binnen toetsing en examinering, en presenteert je resultaten in een beknopte pitch voor een vakjury. Enige voorkennis over verschillende generatieve AI-toepassingen en hoe daarin te werken is gewenst.
Imane Oulali, Strategisch beleidsadviseur Onderwijsinnovatie & Digitalisering, MBO Raad
Madhwie Niels
Tijmen Leurs, Adviseur Digitale transformatie, MBO Raad