Rekencoördinator bij Trivium

Opleiding:    Rekencoördinator
Bedrijf:         Trivium

“Efficiënt en praktijkgericht, goed toepasbaar en uitvoerbaar in een drukke baan in het onderwijs.”

Het doel van de opleiding Rekencoördinator

Trivium heeft SBO gevraagd om leerkrachten die gaan functioneren als rekencoördinator, voor te bereiden op deze rol. De rekencoördinator moet het rekenonderwijs binnen de school namelijk optimaliseren. 
De deelnemers hebben zelf ook doelen opgesteld voorafgaand aan de opleiding, namelijk:
  • Praktische handvaten opdoen om het rekenplezier in hun klas te verbeteren.
  • Leren differentiëren tussen sterke en zwakkere rekenaars en hen samen laten werken.
  • Hulpmiddelen om het rekenniveau te verbeteren leren kennen.
  • Ervaring opdoen met leergesprekken.
  • Verschillende werkvormen automatiseren. 
Uiteindelijk is in samenspraak met de docent en de opdrachtgever een programma opgesteld waarin al deze punten behandeld worden.


De opbouw van de opleiding

Wij maken onze incompany-trajecten volledig op maat voor de opdrachtgever. De docent neemt dan ook de casuïstiek van de opdrachtgever mee in het programma, zodat de deelnemers van Trivium de theorie direct kunnen toepassen in de praktijk. De opleiding duurt vijf dagen, waarin de volgende onderwerpen worden behandeld:
  • Gecijferdheid, hierbij gaat het over het vermogen om met getallen en wiskundige begrippen om te gaan, zowel van de deelnemers als van de school zelf.
  • Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en dyscalculie, de deelnemers leren gerichter én kwalitatiever werken aan de hand van het handelings- en drieslagmodel en de vier hoofdfasen per leerlijn.
  • Referentieniveaus en monitoring, deze opleidingsdag staat in het teken van referentieniveaus en wat deze betekenen voor het lesprogramma voor betere, gemiddelde en zwakke rekenaars.
  • Leerlijnen, de leerlijnen rekenen t/m 100, delen en vermenigvuldigen worden behandeld en de deelnemers leren hulpmiddelen kennen om kinderen kennis te laten maken met de leerlijnen.
  • Materiaalgebruik, de deelnemers maken kennis met rekenmaterialen die het rekenonderwijs verbeteren en wanneer deze in te zetten zijn binnen de rekenontwikkeling. 
“Mijn dochter heeft hardnekkige rekenproblemen. Ik kon met haar zo het Drieslagmodel doorlopen.”

Als afsluiter van de opleiding Rekencoördinator, presenteren de deelnemers een praktijkopdracht over de opbouw van de leerlijn in de eigen klas. Hierna krijgen zij het certificaat waarmee zij zich dé rekenexpert binnen de school mogen noemen!

“Na iedere lesdag zit ik bomvol positieve energie en ideeën.” 


Het resultaat van de opleiding

De deelnemers van Trivium vinden de opleiding zeer zinvol, leerzaam en toepasbaar in de praktijk. Een deelnemer zegt: “je leert anders omgaan met de rekenmethode, waardoor rekenonderwijs effectiever wordt en je hogere opbrengsten kunt verwachten.” Een andere deelnemer noemt de opleiding: “erg verdiepend met een goede en duidelijke kijk op rekenonderwijs.” Het is duidelijk dat de deelnemers de vooraf gestelde doelen hebben bereikt, dit is mede te wijten aan deskundige docent Ceciel Borghouts. Zij is ruim 25 jaar actief in het rekenonderwijs en verzorgt regelmatig trainingen over onderwerpen binnen het rekenen. Daarnaast is Ceciel ontwikkelaar van rekenmethoden en –materialen waarbij de kwaliteiten van de docent centraal staan. Niet voor niets beoordelen deelnemers haar gemiddeld met een 8,7 én beoordelen zij de opleiding met een 8,2!

“Chapeau dat iemand in deze tijd zo nog haar informatie kan overdragen en de aandacht vast kan blijven houden.”

“Veel stof tot nadenken gekregen en in de periode daarna ben ik ook echt met andere ogen naar het rekenonderwijs gaan kijken bij ons op school.”


Onderscheidende factoren van de opleiding

  • Docent Ceciel Borghouts is ruim 25 jaar actief binnen de rekenwereld en dé naam in het rekenonderwijs. 
  • De opleiding bevat een praktijkopdracht, dit is een analyse van het rekenonderwijs van jouw school. Je gaat dus écht praktisch aan de slag. 
  • Deze opleiding leert je omgaan met leerlingen met rekenproblemen.
“Geeft inzicht in wat er nodig is om écht goed rekenonderwijs te geven.” 
 

Laat een traject op maat samenstellen

Wil jij het rekenonderwijs binnen jouw organisatie ook optimaliseren? Neem dan contact op met Guusje Verhoeven door te bellen naar +31 40 29 74 980 of stuur een e-mail naar guusje.verhoeven@sbo.nl en vraag naar een opleiding binnen het vakgebied onderwijs. Wij stellen graag een compleet traject samen op basis van de opleidingsbehoeften binnen jouw organisatie.